Kutatóprogram

Madárfajok ökofaunisztikai megfigyelései környezeti nevelés céljából

Tájolós dagonyázás

2019.05.25#erdei-iskola

A tanév utolsó túrájára sok volt a jelentkező a pecsétgyűjtés miatt, ezért csapatversenyt terveztem. Három diák, Forró Dominik, Horváth Zolta Farkas és Tobak Dávid jelezte, hogy szeretnének túravezetők lenni és részt venni a túra szervezésében. A túra feladatait együtt terveztük meg és mindegyikükkel külön bejártam a területet. A jelölések péntek délelőtt kerültek a helyükre, összesen 8 mérőponton. Célkitűzésünk a laptájoló használata volt, ennek segítségével tájékozódtak a túrázók. A találkozópont ezúttal a Károly parkoló volt 9 órakor és ide is érkezett vissza mindenki.

Összesen 21 diák jelentkezett, a három túravezetővel együtt 24-én teljesítették a túrát. Indulás előtt két csapatot alakítottunk ki, az egyik csapat a Fáber rét irányában haladt, a másik pedig a Kalandparkkal szembeni kék kereszt jelzésen. A csapatokkal megismertettük a tájoló használatát. Kaptak 1-1 feladatlapot a beméréshez szükséges adatokkal, feladatokkal, egy térképet és egy fénymásolatot 5 éppen virágzó növény fotójával. A csapatok a helyes bemérésre, a feladatok teljesítésére és a növények azonosítására kaphattak pontot. Az útvonal 2 óra alatt kényelmesen teljesíthető volt. Időn túli érkezésért 10 percenként pontlevonás járt. A túravezetők is megkapták a feladatlapot és a helyes megoldásokat. Az ő feladatuk volt a pontozás.

A mi csapatunk a kék jelzésen indult el Zoltával, a 8. mérőpont irányába. A diákok hamar elsajátították a tájoló használatát, így a haladási irányt nem volt nehéz meghatározni. Az első ügyességi feladat szem bekötős feladat volt. Az út menti ágakra 3 szalagot kötöttünk fel. Az egyik diák szemét bekötöttük és társa irányításával be kellett gyűjtenie a szalagokat. Ügyesen megoldották a feladatot. Tovább haladva, a következő mérőpont adatát egy rejtvény megfejtése után kapták meg a túrázók. Utunk innen kicsit kaptatósra váltott az Ólom-forrás irányába, de hamar felért a csapat. Az Ólom-forrásnál előzőleg kihelyeztem egy kisebb vödröt. A feladat az volt, hogy a csapattagoknak jelölésig fel kellett töltenie forrásvízzel. A forráshoz egy meredek út vezetett lefelé, innen kellett egyesével felhordani a vizet időre. A kaptató ellenére a sport osztályos fiúk fürgén teljesítették a feladatot. Bodza aztán le is csapott a nedűre.

Sorra vettük a mérőpontokat. A Pedagógus-forrásnál a víz felett egy kidőlt fatörzsön kellett valakinek átmenni és megszerezni egy szalagot. A vízből Ákos kiemelt egy gőte ebihalat, amit szemrevételeztünk. A másik csapattal itt találkoztunk szembe, nagyjából félidőben.

A Hétbükkfához érve egy újabb ügyességi feladat várt a csapatra, illetve meg kellett becsülniük két farakás mennyiségi különbségét.

Az út vége felé elértük a Fáber rétet, ahonnan be kellett mérni a szabad szemmel is látható TV tornyot, majd váltófutásban a rét túloldaláról be kellett hozni 3 szalagot. A feladatot ismét a sport osztályos fiúk vállalták, nagyon gyorsan lefutották a távot, Bodza is beszállt a versenybe.

Az utolsó mérőpont előtt volt még egy célba dobós feladat, egy karikát kellett facölöpökre dobni. Azt megállapíthattuk, hogy a célba dobást bizony még gyakorolni kell.

A csapat nagyon szépen dolgozott, minden virágot megtaláltak és teljesítették az összes feladatot 2 óra alatt. Megérdemelten nyerték a csapatversenyt.


A tanév 7 túráján összesen 41 tanuló vett részt, a többség 3, vagy annál több túrán. 4 diák teljesített 6 túrát és volt egy tanuló, aki mindegyiken ott volt.