Kutatóprogram

Madárfajok ökofaunisztikai megfigyelései környezeti nevelés céljából

Túlélőtúra

2019.03.30#erdei-iskola#tura

2019.03.30.

A túra célja az erdei túlélő praktikák alkalmazása és a laptájoló használatának elsajátítása volt. A túrát megelőző napokon bejártam a területet és kihelyeztem a feladatokhoz előkészített jelöléseket. 25 tanuló vett részt a túrán a 9.S, 9.D, 9.C, 10.S, 11.C és 11.S osztályokból. Kísérők Konrád Hajnalka és Keizler Anikó tanárnők voltak.

Reggel 9 órakor találkoztunk a Lővér Szállónál, ahol négy csoportot alakítottunk ki. Minden csapat választott egy színt magának és kaptak egy-egy táskát. A táskákban volt egy laptájoló, két PET palack, ceruzaelem, nylon zacskó, egy csomag rágógumi, olló, egy térkép, hátán egy színes fénymásolattal hat virágról, amiket a héten fotóztam a területen. A feladatoknál minden csapat csak a táskákban lévő eszközöket használhatta, és amit maguk körül találtak. A feladatok során pontoztuk a csapatokat, illetve amelyik csapat elsőként vette észre a képeken szereplő növényeket, szintén pontot kapott.

A tájékoztató után együtt elindultunk a sípálya irányába. A tervezett útvonal a Bögre-forrás érintésével az Iker árkon, Rókadombi nyiladékon át a Pedagógus-forráshoz vezetett, majd onnan a Daloskőhöz és vissza a sípályához. Menet közben nyolc feladat várt a túrázókra.

1. A Roth emlékműnél minden csapatnak megmutattam a tájoló használatát, az előttünk lévő TV torony bemérésével. Utána a csapatoknak innen be kellett tájolniuk a Bögre-forrást. Mindenkinek sikerült a feladat.

2. Egy fára felkötöttem minden csapatnak egy szalagot. Egy-egy embernek fel kellett másznia a csapat szalagjáért, közben mértük az időt. A legügyesebb csapat 4,27s alatt teljesítette a feladatot.

3. A csapatoknak meg kellett mondani, hogy mekkora távolságot tettünk meg a Roth emlékműtől idáig, a rendelkezésre álló eszközök segítségével. További pontokért ötletelniük kellett azon, hogy milyen lehetőségek vannak az erdőben vízszerzésre.

4. Tüzet kellett gyújtani, a táskákban lévő eszközök segítségével. Hamar rájöttek, hogy a ceruzaelem és a rágópapír lesz a megoldás, de volt, aki a tájoló nagyítójával próbálkozott. Az egyik csapatnak sikerült megpörkölnie a papírt.

5. Gyártani kellett egy pumpát, amivel felszítható a tűz. A csapatok a palackok lyukasztását választották. Megmutattam, hogy lehet mindkét palack felhasználásával megoldani.

A Bögre-forrásnál tartottunk egy kis pihenőt. Mire ide értünk, az összes virágot megtalálták a csapatok.

6. Erdei elsősegélynyújtásként rögzíteniük kellett egy megrándult bokát és két társának át kellett vinnie őt egy árkon. A rögzítéshez faágakat, nadrágszíjat, sálat használtak a csapatok, mindenki teljesítette a feladatot.

7. Távcső használatát gyakoroltuk. Kinyomtattam és lamináltam 28 GPS koordinátát és ezeket egy vadász les körül 30-35 méteres távolságban előzőleg kikötöztem fatörzsekre. A kiválasztott csapattagok felmásztak a lesre és 5 percük volt arra, hogy megtalálják és leolvassák távcsővel, a saját színűkkel nyomtatott 7-7 számot. Két csapatnak is sikerült időn belül teljesítenie.

Végezetül a csapatok begyűjtötték a számokat újabb pontokért.

8. Élelemszerzési feladatként csúzliztunk. Egy farönk tetejére kihelyezett plüssre kellett célozni. Ehhez minden csapat kapott 5 szem makkot. Az egyik csapatnak kétszer is sikerült eltalálnia a célpontot.

Az utolsó feladat után eredményt hirdettünk, a győztes csapat jócskán lehagyta a többit, de mindenki ügyes volt. Végül elindultunk vissza a szálló irányába.